Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

mei 22, 2011

Werkt Facebook voor fotografen ?

Filed under: Communicatie, Marketing — Tags: , , — Francis Tilborghs @ 3:21 pm
Facebook, Netlog, Twitter,… alle grote bedrijven zijn tegenwoordig aktief op de zogenaamde sociale media. Ze hebben zelfs sociale media managers in dienst die niets anders doen dan artikels schrijven voor relevante blogs. Maar heeft het zin voor een fotograaf om hier tijd aan te spenderen ? Op de website van Quero Media vinden ze van wel, meer nog, Facebook is voor een kleine KMO interessanter dan voor een multinational. Als klein bedrijfje heb je weliswaar minder fans, maar deze zijn meer waard omdat je je dan ook persoonlijker kan opstellen in je communicatie. Coca Cola kan onmogelijk alle berichtjes op het internet beantwoorden. Maar een fotograaf met pakweg 300 fans op Facebook kan dat wel. Een onderzoek van Wildfire Interactive heeft aangetoond dat 92% van je fans je merk zullen aanraden aan vrienden. Dit creërt een enorm sneeuwbal effect natuurlijk. Maar liefst 36% van je fans zouden volgens het onderzoek een verhoogde belangstelling tot aankoop hebben van je produkt sinds ze fan geworden zijn.  Als je met deze mensen in contact kan blijven en regelmatig met hen kan communiceren, dan zit je op een goudmijn.

Onderzoek_Facebook

1 reactie »

  1. Beste bestuursleden van Heist op den Berg
    Wat prijs ik mij gelukkig dat ik, een fotograaf ben uit Ruiselede West Vlaanderen.
    Ik doe heel wat fotowerk voor de gemeente, ik word ervoor betaald en ik noem mezelf een fiere inwoner en zelfstandig fotograaf.
    Ik weet zeker dat mijn burgemeester dergelijke wedstrijd van gemeentefotograaf niet zal invoeren.
    Ten eerste zou dat voor mij minder werk betekenen maar nog erger,
    het degradeert de professionele fotograaf tot een derderangsfiguur, die wel netjes zijn belastingen inclusief gemeentebelastingen betaald maar voor de rest naar de achterste bank verwezen wordt..
    Vooral het feit dat deze misschien wel goede amateurfotograaf dit gratis moet doen , geen vervoersonkosten of dergelijke krijgt vind ik schaamtelijk.
    Hij mag in ruil wel zijn naam vermelden.
    Goede tip:
    Misschien moet hij ook nog eens gratis jullie verkiezingsfoto’s maken. Of misschien moet hij ervoor betalen dat zou voor jullie nog lucratiever zijn.
    Ik ben blij dat in mijn gemeente de plaatselijke handelaar met iets meer respect behandeld wordt. Het is dan wel het verre West Vlaanderen maar we zijn eens voor op deze mensen van op den BERG.
    Ik ben lid van de cultuurraad , we hebben al wel eens een fotowedstrijd georganizeerd, amateurkunstenaars worden door ons gestimuleerd. Maar hier zullen die mensen nooit de titel fotograaf van het dorp krijgen. Hier krijg je die titel alleen als je een erkend beroepsfotograaf bent. net zoals de bakker de beenhouwer enz….
    Wanneer mag een amateur bakker jullie broodjes leveren en zich bakker van het dorp noemen.
    Misschien vinden jullie wel iemand die gratis burgemeester van het dorp wil spelen.

    Ik maak alle foto’s in opdracht van de cultuurraad en affiches gratis omdat ik ook lid ben van het bestuur, Alle onkosten worden evenwel betaald, alles aan kostprijs.o
    Het gaat hem bijgevolg niet alleen over het geld.
    Ik ben van plan een reeks te maken rond het thema :” Ik ben van Ruiselede en daar ben ik fier op.”
    Ben benieuwd of jullie plaatselijke fotograaf dit ook wil doen.
    Ik hoor misschien nog wel van jullie .
    Gegroet
    Norbert

    Reactie door norbert maes — juni 11, 2011 @ 7:22 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

