Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

april 22, 2011

Wat we zelf doen, doen we beter ?

Filed under: Collega-fotografen, Marketing, Uncategorized — Francis Tilborghs @ 10:13 am

Copyright Francis Tilborghs

Gisterenmorgen kon je op Radio 1 een verslag  horen over het sluiten van Fotozaak Cornelis in Gent. De titel van de reportage loog er niet om : ‘Fotozaken voelen strop’.  Ook het Nieuwsblad pikte het verhaal op en ging de zaakvoerster interviewen. Wanneer je het verhaal leest, dan kom je tot het besluit dat het hier geen vakfotograaf betreft die zijn deuren sluit, maar een pure detailhandel in verkoop van fototoestellen. Dat deze mensen niet kunnen opboksen tegen ketens als Fnac en Konijnenberg is niet nieuw. In de jaren vijftig van de vorige eeuw besloot de vader van de huidige zaakvoerster om de fotografie te laten voor wat het was en zich enkel nog te richten op de verkoop van camera’s en fotowerk. Dat was in die tijd waarschijnlijk een heel goede beslissing, maar als je anno 2011 dit businessmodel nog altijd hanteert, dan ben je een vogel voor de kat natuurlijk. Het is net op het gebied van de vakfotografie dat het verschil kan gemaakt worden.

Een paar dagen geleden las ik dat het gemeentebestuur van Gent 100 extra volkstuintjes gaat aanleggen om aan de toenemende vraag te voldoen. Mensen willen terug zelf hun groenten kweken, op zoek naar authenticiteit en naar een creatieve invulling in hun leven. Daar zijn ook kookprogramma’s als ‘Komen eten’ op gebaseerd. Mensen kopen kookboeken en gaan zelf terug uitgebreid koken in de weekends. Creatief zijn als tegenpool voor de sleur van het dagelijkse bestaan in de week. Geen wonder dus dat de verkoop van digitale reflexcamera’s fantastisch goed gaat. Niet bij Cornelis in Gent, maar wel bij de grote ketens en op het internet. Fotografie als vrijetijdsbesteding is in tegenwoordig. Niet zozeer omdat wat we zelf doen, beter gedaan is, maar wel omdat het authentieker is. En daarom nemen nu honderden mama’s en papa’s de communiefoto’s van hun kinderen zelf. Het gaat om de emotie, om de guitige glimlach van hun kind. En dat het licht verkeerd zit op de foto maakt hen niet zo veel uit. Misschien is daar wel een opportuniteit voor vakfotografen weggelegd. Als we workshops voor deze mensen organiseren, dan helpen we hen betere foto’s maken en bewijzen we onze meerwaarde. Nu gaan ze naar allerlei avondcursussen waar hen verteld wordt dat ze hun digitale albums bij Hema of Kruidvat moeten laten afdrukken. Dan nemen we beter ons lot in eigen  hand. Als we hen leren goede foto’s nemen, dan blijven ze zeker weg, hoor ik sommigen al zeggen. Ik zie het anders. Nu blijft dit kliënteel ook weg. Door het organiseren van fotocursussen leren ze je kennen. En als het écht goed moet zijn, dan zullen ze op je meerwaarde en kennis beroep doen. En bovendien leveren deze workshops zowieso extra inkomsten op.

http://www.radio1.be/programmas/ochtend/fotozaken-voelen-strop

ft

2 reacties »

  1. Ik heb al gedacht om klassen te organiseren, foto voor beginners en zo meer. Nu mijn gloednieuw studiooke klaar is ga ik dit zeker doen, enkel nog stoeltjes vinden enz.

    Reactie door Gerald — april 22, 2011 @ 2:41 pm

    • … En zeker na het lezen van dit artikel bedoelde ik dus impliciet.
      Ik was niet zeker dat dit laatste eruit af te leiden was.

      Reactie door Gerald — april 23, 2011 @ 5:21 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: