Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

maart 21, 2011

Groupon

Filed under: Collega-fotografen, Marketing — Tags: — Francis Tilborghs @ 1:44 pm

Groupon, u hebt er waarschijnlijk al over gehoord of gelezen. Het is een nieuwe rage waarbij ‘prijsbewuste’ consumenten de zaak van hun leven kunnen doen als ze er snel bij zijn. Gedurende een korte periode worden op de site van Groupon goederen en diensten aangeboden met kortingen van 60 tot 70%. Voorwaarde om de deal te laten doorgaan is een minimum aantal kopers die zich moeten aanbieden opdat het aanbod van kracht zou gaan. In een markt waarin het aanbod van fotografen groter is dan de vraag, duurde het dan ook niet lang of de eerste fotoshoots met kortingen tot 75% stonden te blinken op de site van Groupon. Of die fotografen zich daar een dienst mee bewijzen is nog maar zeer de vraag. Want als consument denk ik dan ‘Aha, als er nu een korting van 75% afkan, dan moeten die fotografen nogal een winstmarge hebben !’. Aangezien u en ik weten dat die marge er helemaal niet is, moet er dus wel een addertje onder het gras zitten. En dus besloot ik zo’n aanbod eens dieper te bestuderen. De fotograaf in kwestie biedt een shoot aan voor 79 euro ipv 300 euro. Wat krijgt de consument voor die 79 euro ? Hou u vast :

– een fotoshoot van 40 minuten met 2 (twee !) professionele fotografen

– een DVD met 150 hoge resolutiebeelden

– 10 prints 10 x 15cm

– een vergroting 20 x 30cm met kader

– een online galerie

– de ‘aanwezigheid’ van een visagiste

Eerste vaststelling is dat 79 euro voor dit aanbod veel te laag is. Secundo, blijkt het bedrag van 300 euro op de website van deze fotograaf  nergens voor te komen. Dat is er dus bij gefantaseerd om aan 75% te komen. Op de website is geen adres of BTW nummer te bespeuren. Wie een fotoshoot wil boeken dient vooraf 50% van het bedrag op rekening te storten. Daarna krijgt de consument een code waarmee hij 3 data en uren krijgt voorgesteld waarop de shoot kan doorgaan. Kan de koper niet op deze data ? Dikke pech, het geld wordt namelijk niet teruggestort. De DVD wordt onmiddellijk na de fotosessie meegegeven. Het zijn bruto onbewerkte bestanden waar je als consument weinig of niets mee bent. En waar gaat de fotoshoot uiteindelijk door ? Dat wordt de consument pas meegedeeld enkele dagen voor de datum van afspraak.  Voor mij is dit zo klaar als een klontje. Deze ‘beroepsfotograaf’ heeft geen eigen studio, wacht tot hij genoeg kandidaten heeft om dan ergens een studio te huren op een bepaalde datum. Kan de klant niet, pech voor hem, maar de fotograaf heeft wel zijn geld vast.

Ik kan mij hier ontzettend kwaad in maken omdat dit soort kl**tzakken (excusez le mot) ten eerste naiëve mensen in de zak zetten, ten tweede hun eerlijke collega’s met een negatief imago opzadelen en ten derde de markt om zeep helpen.

Ondertussen hebben de klachten van ontevreden consumenten ook het ‘Onderzoeks- en informatiecentrum van Verbruikersorganisaties (OIVO) bereikt. Die kunnen weinig doen omdat in de kleine lettertjes van het contract het volgende staat : Groupon garandeert derhalve noch de kwaliteit, de zekerheid of de conformiteit van het goed of de dienst die bij de Partner wordt betrokken door middel van de Waardebon: voor alle klachten dienaangaande moet de koper zich uitsluitend tot de Partner richten.

De moraal van dit verhaal is dubbel : (1)  Dat een certificaat van erkend kwaliteitsfotograaf geen dag te vroeg zal komen. (2) Dat consumenten die prijs belangrijker vinden dan kwaliteit uiteindelijk bedrogen worden. Goedkoop wordt zo duurkoop. Het is aan ons en aan de beroepsvereniging om dat er bij de consument in te hameren : fotografie is een vak apart en wie kwaliteit wil moet daar ook een faire prijs voor willen betalen.

20 reacties »

  1. Francis,
    Hmm, inderdaad niet erg verfrissend.
    Hoewel ik nogal voor vrijheid-blijheid ben en kaf zal vanzelf wel gescheiden worden van koren, geloof ik samen met jou dat dit aanbod ‘onwel riekt’.
    Toch denk ik tegelijk dat de gemiddelde klant (= iemand die een mooie foto van ons verlangt) dit verschil wel voelt en er niet zomaar inloopt; enfin ik hoop dat dan toch.
    Dank om te delen,
    Willem

    Reactie door Willem Defijn — maart 22, 2011 @ 5:56 am

  2. Een kennis had me aangeraden om naar groupon te gaan om promoties te doen. Het is net zulk een offerte die ik toen zag ook en ik heb dan de idee opgegeven. Enerzijds zal het geen klanten opbrengen want die andere haai is sowieso goedkoper, en anderzijds, welk soort klanten zou zoiets opbrengen? Zagers om nog meer korting te geven?

    Reactie door Gerald — maart 22, 2011 @ 5:13 pm

  3. Ik ben wel in zee gegaan met Groupon. Waarom? Omdat ik naamsbekendheid wil in mijn regio, omdat ik een volle studio/agenda fijner vind dan thuis wachten op opdrachten en omdat ik graag mensen een fotoshoot wil aanbieden tegen een zo laag mogelijke prijs. De Groupon prijs (71% korting) is gebaseerd op de prijs die ook op mijn website staat voor een gewone fotoshoot. En dat is dus transparant en helder. Niets doorgestoken kaart.

    Wat is er anders?
    Ik bied geen CD of DVD aan in deze aktie, maar ik lever een download van 50 foto’s op internetkwaliteit aan. Dit is ook vermeldt op de Groupon-aktie-pagina, en dus kan een klant daar ook niet over vallen. Daarnaast heb ik diverse opties, zoals bijbetalen bij meer personen en pakketten (10, 20, 50 foto’s) op hoge resolutie tegen meerprijs. Door deze pakketten hoop ik een goede omzet te kunnen behalen.

    Naast de omzet die ik hoop te behalen uit de aktie zelf heb ik al verschillende extra shoots verkocht, omdat men iets wilde wat niet in de Groupon-aktie past, zoals een kinderfeest of een vrijgezellenfeest. De marketing werkte dus.

    De laatste opmerking die er geplaatst is schiet mij behoorlijk verkeerd in mijn keel. Omdat een fotograaf (in dit geval ik) een aktie heeft en daarom een hoge korting geeft, levert hij DUS geen goede kwaliteit foto’s? Waar baseer je dat op Willem Defijn? Ken je de kwaliteit van alle fotografen die akties hebben? En als je een auto koopt met korting? Is het dan ook een flutauto? Of pak je DIE korting dan wel?

    Ik baal nogal van de zogenaamde fotografen die hun prijzen hoog willen houden onder de noemer; zonder hoge prijs kan je geen goede foto’s verwachten. Ik hoop dat hier verandering in gaat komen en tot die tijd, zijn mijn prijzen laag en mijn foto’s goed!

    Reactie door Waldo — mei 10, 2011 @ 12:24 pm

  4. @Waldo,
    Ik meen dat je op zijn minst een deel van mijn woorden negatiever hebt geïnterpreteerd dan ik ze heb geschreven en heb bedoeld.
    Ik ben lid van beide Vlaamse fotografenverenigingen en heb liever een opbouwend dan een snibbig contact met elkaar. Zullen we eens rustiger praten, liever dan hier te ruziën? Mijn mail is willem@defijn.be en mijn telefoon is 0032 (0)474 506 831. Op zondagnamiddagen hebben we een fotokunstgalerie in het toeristische Fort-Lillo, midden in de Antwerpse haven. Ik kom net zo graag een keer tot Utrecht, wat denk je?
    Het ging mij namelijk over de onfrisse aanpak van de nog andere collega uit het verhaal van Francis en verder over kwaliteit – los van de prijs; de jouwe of die van x of die van y.
    Ook wij hebben momenteel een actie waarbij we zelfs volledig gratis werken onder enkele voorwaarden. Die hebben we losjes gebaseerd op het Bongo verhaal.
    Kan allemaal als het geheel maar eerlijk en duidelijk is.
    Hopelijk tot gauw,
    Willem
    Willem

    Reactie door Willem Defijn — mei 10, 2011 @ 1:41 pm

  5. Zo maar wat rekenvoorbeelden van aanbiedingen :

    Aanbieding Amsterdam Workshop Fotografie € 39,–
    Verkocht 408 x € 39,– = € 15.912,–. Commissie Groupon 50 % resulteert in een omzet van € 7.956,– voor de verkoper van de workshop. Duur van de workshop is 3 uur met maximaal 10 personen per workshop zodat minimaal 41 workshops gehouden moeten gaan worden om alle kopers van dienst te zijn. Totaal dus 41 x 3 uur = 123 uur werken voor verkoper.
    Opbrengst per uur is dan € 7.956,– : 123 uur = € 64,68 per uur. Exclusief BTW is dit € 54,35 per uur.

    Daar moeten dan volgens de aanbieding de kosten van een portretfoto, frisdrank, koffie en thee voor de deelnemers en kosten leslokaal enz. nog vanaf.

    Aanbieding Utrecht fotoshoot voor 2 personen met visagie € 39,–
    Verkocht 545 x € 39,– = € 21.255,–. Commissie Groupon 50 % resulteert in een omzet van € 10.627,50 voor de verkoper van de fotoshoot. Duur van de fotoshoot is 2 uur zodat 1.090 uur gewerkt moet worden om alle kopers hun fotoshoot te laten hebben.
    Opbrengst is € 10.627,50 : 1.090 uur = € 9,75 per uur wordt verdiend. Exclusief BTW is dit 8,19 per uur.

    Daar moeten dan ook nog de kosten van visagie vanaf en wordt bij dit alles ook geen rekening gehouden met de tijd voor eventuele bewerking van de foto’s, de kosten studio en apparatuur enz.

    Aanbieding Groningen fotoshoot inclusief portret van 20 x 30 cm € 14,–
    Verkocht 169 x € 14,– = € 2.366,–. Commissie Groupon 50 % resulteert in een omzet van € 1.183,– voor de verkoper van de fotoshoot. Kosten afdruk 20 x 30 cm geschat op 2,– = 169 x 2,– = 338,– zodat voor de gewerkte uren ca. € 845,– zal overblijven.
    Gemiddelde duur shoot inclusief bewerken foto 1 uur geeft totaal te werken uren 169 uur. Opbrengst per uur € 845,– : 169 uur = € 5,–. Exclusief BTW is dit € 4,20.

    Daar moeten dan kosten studio en apparatuur ook nog verrekend mee worden.

    Aanbieding Roermond fotoshoot € 37,–
    Verkocht 112 x € 37,– = € 4.144,–. Commissie Groupon 50 % resulteert in een omzet van € 2.072,– voor de verkoper van deze shoot. Duur van de shoot is 1 ½ uur zodat voor deze omzet 168 uur gewerkt zal moeten gaan worden. Geeft € 2.072,– : 168 uur een opbrengst van € 12,33 per uur, hetgeen exclusief BTW € 10,36 is.

    Hier moeten dan nog de kosten van professionele visagie, koffie, thee of frisdank, bewerken van 25 beste foto’s, kosten studio en apparatuur vanaf.

    Reactie door lagendijkfotografie — augustus 7, 2011 @ 5:04 pm

  6. @Lagendijkfotografie
    berekeningen kan je pas maken als je alles weet. En dat doe jij dus niet. Dus klopt jouw berekening voor geen meter en geef je foutieve informatie. Deze informatie zou dan weer kunnen worden overgenomen op andere sites en zo komen er dus de rare verhalen in de wereld.
    Als je een reactie wilt plaatsen zorg dan dat je alle feiten weet. Valt me van je tegen Jan.

    Groet,
    Waldo
    FR-Fotografie

    Reactie door Waldo — augustus 7, 2011 @ 5:19 pm

  7. @Lagendijkfotografie Jouw berekening is inderdaad niet juist. De berekening die ik heb en degene die ik voor mijzelf maakte komen op een hoger uurtarief dan wat jij uitkomt.

    Maar wat nog veel belangrijker is dat je soms een risico neemt om werk te krijgen. Zonder dit risico heb je geen werk en dus geen bedrijf. Over 25 jaar, als ik met pensioen ben, weet ik of de 1001 keuzes en beslissingen die ik in al die jaren gemaakt heb ook dat hebben opgeleverd van wat ik er van verwacht heb. Dat weet ik nu niet en dus neem ik de nodige risicos.

    Groupon is groot, HEEL groot met op dit moment 115 miljoen gebruikers. Zij hebben toen ze startte in 2008 met Groupon ook een risico genomen. Dat risico is goed uitgevallen gezien de huidige winsten van Groupon.

    Harld

    Reactie door Harld Roling — augustus 7, 2011 @ 5:43 pm

  8. Leuk om de reactie’s op mijn berekeningen te lezen.

    Was ook de bedoeling de discussie weer eens op gang te brengen en niet meer dan dat. Al hoewel bijvoorbeeld Horeca Nederland al geruime tijd haar leden waarschuwt.

    Ik geef echter geen oordeel over de acties, tenslotte is elke ondernemer in staat zijn eigen risico’s te bepalen neem ik aan, en de berekeningen die ik maakte zijn simpel gebaseerd op de gegevens uit de diverse advertenties zelf dus ook voor een ieder nog na te rekenen ook.

    Groupon is dan wel heel groot met 115 miljoen gebruikers en nam bij haar start dan ook een risico. Dat dat goed uitviel is dan ook wel begrijpelijk als je alleen maar als verkoopkanaal fungeert en een deel van de omzetten van de deelnemende ondernemers laat voldoen voor hun werk.

    Kan dan voor je tegenvallen Waldo, maar valt me ook van jou tegen dat je dan nu niet eens de juiste gegevens aandraagt zodat ook werkelijk bewezen zou zijn dat mijn berekeningen kant noch wal zouden raken. Zolang positieve ondernemersberichten maar heel moeilijk te vinden zijn op internet ben ik niet de persoon die rare verhalen de wereld inhelpt maar zijn het de deelnemende ondernemers die de vraagtekens bij mijn berekeningen alleen maar de juistheid van die berekeningen bevestigen.

    Reactie door lagendijkfotografie — augustus 7, 2011 @ 8:07 pm

  9. Bongo portretbonnen brengen geloof ik iets van een 42,- euro op per portret en de standaard tarieven van een portret zijn gewoonlijk ook onvoldoende. Elke portretfotograaf leeft van de vergrotingen en nabestellingen. Als je dus veel kansen creëert, komen er vanzelf omzetten uit de bus vallen; hetzij met Bongo of Groupon of ….
    Het bovenste aanbod waar Francis over schreef geeft alles weg en lijkt me niet-rendabel of toch minstens merkwaardig.
    Het aanbod van Waldo creëerde wel degelijk de noodzakelijke kansen op nabestellingen en past in een businessmodel.
    Wijzelf hebben er enkele dagen geleden 58 verkocht en zullen het binnenkort echt weten. De eerste signalen zijn veelbelovend.
    Willem

    Reactie door Willem Defijn — augustus 7, 2011 @ 8:15 pm

  10. Ik heb twee bemerkingen op de reactie van Lagendijk Fotografie. (1) Als er 545 shoots van 2u verkocht werden, dan moest je daar 1090 uren voor fotograferen.Je kan geen 40u/week fotograferen. Je hebt ook nog nabewerking, administratie, enz. Stel dat je 20u/week zou achter de camera staan, dan ben je voor de meer dan een jaar volboekt (54,5 weken). Dat betekent dat je het komende jaar geen enkele andere goed betalende klant meer kan bedienen. Met andere woorden zou dat je faillissement betekenen. (2) Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik ook al enkele malen overwogen heb om met Groupon samen te werken. Wat me tegenhoudt is het imago-aspect. Ieder zijn strategie en alle respect voor andere meningen, maar zelf wil ik niet het imago van goedkope fotograaf opgekleefd krijgen. Ik heb Waldo zijn reactie gelezen waarin hij zegt dat goedkope prijzen goede kwaliteit niet uitsluiten. Op zich heeft hij daarin gelijk natuurlijk, maar er bestaat nog altijd zoiets als perceptie bij de klant, terecht of onterecht. Volgens mij is een Skoda geen slechte auto, maar het feit dat hij laaggeprijsd staat, maakt wel dat het grote publiek de wagen niet serieus neemt en hem dus links laat liggen. Ik denk dat je dit gevaar ook loopt als fotograaf. Maar bon, als Waldo hier geen last van heeft, des te beter voor hem zou ik zeggen.

    Reactie door Francis Tilborghs — augustus 8, 2011 @ 7:20 am

  11. @Lagendijkfoto vraag jij altijd naar intern gemaakte afspraken? Bij een keukenboer vraag je toch ook niet wat zijn inkoopprijs is? Oftewel; als jij de ins-and-outs wil weten van een Groupon-deal dan moet je contact opnemen met Groupon en een deal sluiten. Ik ga niet online mijn volledige verdienmodel uit de doeken doen. Dus je zal mij gewoon op mijn woord moeten geloven dat jouw berekening niet klopt.

    @Willem je slaat de spijker op de kop; het verdienmodel zit in de nabestellingen (opties). Dat maakt dat het, voor ons in ieder geval, goede verdiensten oplevert. Succes met jullie aktie!

    @Francis Het is geen 2 uur fotograferen maar ongeveer 1 uur. De actie bestaat namelijk uit visagie en fotografie. Ieder duurt ongeveer 1 uur. Daarnaast hoef je niet met 1 fotograaf/ team te werken, dus kunnen het aantal shoots ook worden verdeeld. Over het ‘goedkoop = duurkoop’, koop jij nooit iets in de uitverkoop? Wat wij merken is dat veel mensen die bij ons komen anders nooit een fotoshoot hadden geboekt, deels vanwege de kosten, anderzijds vanwege de ‘hoge drempel’. Nu komen ze wel en hebben een leuke middag. Dit vertellen ze weer door aan andere mensen waardoor wij meer ‘gewone’ opdrachten krijgen. Bijvoorbeeld vrijgezellenfeesten en kinderfeesten. Bovendien hebben de mensen, naast een leuke middag, ook prachtige foto’s van zichzelf, hun kinderen of wie er ook op de foto gaat.

    Al met al gaat het er hier vooral om dat er bepaalde fotografen ‘jaloers’ zijn (of doen) naar andere fotografen die, door het inzetten van een goede marketing-aktie, een volle agenda hebben. Ik zou zeggen; heren en dames fotografen, wees niet jaloers maar probeer het zelf uit. Werkt het niet, dan is het zo, werkt het wel heb jij ook een volle agenda, leuke afwisselende shoots en een goede omzet. Of… doe het niet en werk met je eigen marketing, communicatie en strategie. Maar kraak dan niet de ander af die het wel probeert.

    Reactie door Waldo — augustus 8, 2011 @ 11:04 am

    • @Waldo Jij reageert erg heftig omdat een andere deal dan de jouwe kritisch wordt bekeken. Als je herleest wat Francis schreef in de originele post denk ik dat je ook wel zult zien dat dat precieze aanbod minstens onwaarschijnlijk is en ons als groep geen goed doet. Daarin volg ik Francis en blijf ik dàt aanbod erg onfris vinden. Ik heb verder niemand jouw precieze deal horen veroordelen; alleen die eerste deal. Of was dat er ook eentje van jou? Waarom toch deze ietwat hanige en licht oncollegiale toon?

      Reactie door Willem Defijn — augustus 8, 2011 @ 11:18 am

  12. @Willem nee, de boven beschreven deal is/was niet van mij. Waarom mijn ‘toon’? Oncollegiaal kan ik ‘m niet noemen, maar goed. Het irriteert mij dat er veel aanvallen (niet alleen hier, maar ook op Twitter etc.) worden geplaatst naar bedrijven (niet alleen fotografen) die een actie plaatsen bij bijv. Groupon. Het ‘je bent goedkoop dus slecht’ wat zovaak wordt genoemd. Of ‘broodroof’. Ik werk fulltime voor mijn boterham en alleen als fotograaf. Dus broodroof? Nee, gewoon eerlijke concurrentie. Daarnaast worden er, ook hier, reacties geplaatst zonder dat men details weet van een deal. Zelfs de openbaar beschikbare informatie wordt slecht gelezen, waardoor er allemaal spookverhalen de wereld in komen.

    Over mijn ‘toon’ verder. Zo ben ik nou eenmaal. Take it, or leaf it🙂 …

    Reactie door Waldo — augustus 8, 2011 @ 11:25 am

  13. hmmm… take it, or leave it… dat is het natuurlijk.

    Reactie door Waldo — augustus 8, 2011 @ 11:27 am

  14. Klopt Waldo bij een keukenboer vraag ik niet naar zijn inkoopprijs, maar weet wel dat een fotograaf weinig of totaal geen inkoopkosten heeft dus was het met die berekeningen ook niet zo moeilijk de diverse uurlonen / verdiensten te berekenen.
    Wordt er wel geschreven dat ze niet kloppen maar dat komt omdat de betreffende ondernemers er dus blijkbaar van uitgaan dat ze naast de inkomsten uit de aanbieding nog extra omzetten kunnen realiseren door extra bijbestellingen van afdrukken, voor andere fotoactiviteiten o.a. huwelijk, kinderfeestjes enz. gevraagd zullen worden, meer naamsbekendheid krijgen waardoor nieuwe klanten komen en klanten die na gebruik gemaakt te hebben van de aanbieding in de toekomst nog eens terugkomen. Dat is logisch maar doet niets af aan het feit dat wel duidelijk is dat de meeste ondernemers aan de aanbieding zelf weinig kunnen verdienen.
    De partijen die bij de advertentie het meest succesvol zijn zijn de kopers van de vouchers (zij hebbe een leuke aanbieding voor weinig geld) en Groupon, waarvan het niet zo moeilijk is te weten te komen, dat zij altijd minimaal 50 % van het verkoopbedrag (en er zijn zelfs hogere kortingspercentage’s te vinden) voor hun bemiddeling in rekening brengen.
    Daarnaast is dan ook nog de vraag of alle verkopen van vouchers van de betreffende aanbieding van de ondernemer wel bij hem / haar gaan worden ingeleverd.
    De praktijk leert namelijk dat ook een deel van de vouchers nimmer worden gebruikt waardoor Groupon de lachende partij is (extra verdiensten voor hen dus). Zij betalen pas de ondernemer als hij / zij de vouchers bij hen declareert van kopers die van de aanbieding echt gebruik hebben gemaakt.
    Kortom het is niet zo vreemd dat er veel negatieve of kritische geluiden te horen en te lezen zijn. Zal ook voor een deel komen doordat sommige adverteerders te veel bieden voor het bedrag van de aanbieding waardoor ze na aftrek van de commissie Groupon en de kosten die zij zelf dan moeten maken (kosten afdrukken, aanleveren foto’s op cd / dvd, teveel uren aangeboden voor een shoot enz.) aan het eind helaas tot de ontdekking komen dat hun verdienmodel toch niet het juiste was.
    Kan dan wel begrijpen dat het je irriteert maar als je volgens jou een goede deal hebt gesloten met Groupon en de extra verdiensten niet tegenvallen dan begrijp ik die irritatie eigenlijk ook niet zo best. Met zoveel verkochte vouchers (ook al wordt maar een deel van het totaal bij je ingeleverd op basis van algemeen bekende ervaringen) heb je dus werk zat, is de actie voor jou geslaagd en zou je gewoon maling aan al die commentaren / op- / aanmerkingen moeten hebben. Elke dag fluitend naar je werk gaan dus. En neem van mij maar aan dat ik dat succes je van harte gun.
    Voor mij is fotograferen nog steeds gelukkig een aardig uit de hand gelopen hobby en dat zal het ook wel blijven ook. Zal het hier dan ook bij laten en de discussie aan de professionals overlaten.

    Reactie door lagendijkfotografie — augustus 8, 2011 @ 2:24 pm

  15. Voor diegenen die het interesseert… Morgenavond, dinsdag dus, is er op TV Eén een documentaire over Groupon en soortgelijke spelers op de markt :

    http://www.een.be/programmas/koppen-xl/deze-week

    Reactie door Francis Tilborghs — augustus 8, 2011 @ 2:44 pm

    • Bedankt, we gaan zeker kijken. Ik neem aan dat er zelfstandigen zijn die slechte deals hebben lopen, ja.
      Ikzelf verwacht een mooi resultaat na de eerste gesprekken, shoots en viewings.
      Ik denk dat er nog (veel) bedrijven wél nut halen uit hun deal. Bvb kookmateriaalwinkel Soly die een waardebon verkochten van 40,- voor 16,-. Als je dan in die winkel komt en ziet wat voor goede en leuke dingen ze daar allemaal hebben, dan kost deze actie hen minder dan een reclamecampagne. Dit laatste stukje info komt uit een recnet nummer van het ledenblad ZO van Unizo

      Reactie door Willem Defijn — augustus 8, 2011 @ 2:50 pm

    • TV-uitzending bekeken; was nu niet bepaald een staaltje van uitmuntende journalistiek. Ach ja, wanneer en door wie is dat wel zo?
      Een ding toch: bij ons heeft de vertegenwoordigster wel degelijk verschillende keren aangedrongen om onze capaciteit te bepalen zodat we het aanbod volledig konden uitvoeren; zij verkocht liever minder dan de problemen te moeten oplossen.
      Er zijn wel andere punten van kritiek op Groupon nl. 1. taalgebruik is soms Frans en soms Engels maar gelukkig ook meestal Nederlands met ons. Voorbeelden zijn webpagina’s en documenten die een franse naam hebben en dan in de nederlandse versie alleen maar eindigen op _NL. 2. We gingen onze deal enkele dagen op voorhand zien om verbeteringen te kunnen doorgeven en we kregen in de praktijk om 19u een bericht dat het er morgen op ging. We hebben verbeteringen kunnen doorgeven en moeten aandringen om (te) flauwe grapjes te schrappen. Volgens de redactrice hadden we getekend dat we hun stijl aouden aanvaarden en dat staat absoluut nergens in de door ons getekende voorwaarden.
      Onze conclusie: je moet uiteraard wel zelf je verstand gebruiken en je zelfstandig gedragen. Je kunt Groupon toch niet verantwoordelijk houden voor het verdedigen van hun zaak, of wel?

      Reactie door Willem Defijn — augustus 10, 2011 @ 9:08 am

  16. @Lagendijk Echter nog 1 ding; ik kan niet ingaan op details, maar de commissie voor Groupon is niet altijd 50%. Daarnaast heb ik ook bij een ‘normale’ fotoshoot veel werk aan nabewerken van foto’s en die uren worden (ook) niet betaald. Afdrukken doe ik niet, dus daar heb ik ook geen kosten aan. En inderdaad, ik heb ook ‘maling’ aan wat men denkt over de deal, echter doordat deze info op een ‘beroepsfotografen’ site staat en deze info ook door klanten te lezen is, wil ik aangeven dat een fotograaf die een aktie heeft via Groupon niet direct als een slechte fotograaf die slechte foto’s levert kan worden omschreven. Die zijn er vast wel, maar die zijn er ook buiten akties om. Toch?

    Ik ga trouwens inderdaad elke dag fluitend naar mijn studio. Heb het erg naar mijn zin en werk daarnaast ’s avonds ook heel fijn door. Mijn droom is uitgekomen, ik ben ondernemer en fulltime fotograaf.

    Reactie door Waldo — augustus 8, 2011 @ 2:52 pm

  17. 590800 434168Superb weblog here! Also your web site loads up really quickly! What host are you making use of? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol xrumer 809928

    Reactie door hjawJzgHH — juli 6, 2013 @ 7:23 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

