Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

oktober 27, 2010

Marketing voor fotografen

Als men vraagt ‘Hoe is’t geweest ?’, zijn we snel geneigd te antwoorden ‘de afwezigen hadden ongelijk’, ook al is dit niet echt gemeend. Wie mij vraagt ‘Hoe was de voordracht van marketeer Peter Desmyttere in La Motte ?’, kan ik maar één eerlijk antwoord geven : ‘de afwezigen hadden 200% ongelijk’. Zoals te verwachten was kwam Desmyttere niet met droge marketingtheorie aandraven, maar wel met concrete, no nonsense praktijktips die iedereen voor zich kan toepassen. De man schrijft marketingplans voor zelfstandigen en KMO’s en had vanuit die positie opgewarmde kost kunnen opdienen. Niet dus. Peter had zijn huiswerk wel degelijk gemaakt en liet aan de hand van voorbeelden van Belgische en Nederlandse fotografen zien hoe het wel of niet moest.

Peter Desmyttere hield een pleidooi voor het gebruik van digitale media.

Hij begon zijn betoog met het geven van een aantal trends  die het landschap van vandaag kleuren. De explosie van het internet en de kritische consument die met Google steeds meer macht in handen krijgt, zijn er twee van. Een goed businessmodel (doelgroep, product, prijs, communicatie,…) houdt hier rekening mee. Desmyttere gaf ons mee dat niet alleen onze directe doelgroep interessant om volgen is, maar ook de indirecte. Deze bestaat uit personen of instellingen die onze directe klanten/prospecten beïnvloeden of er mee in contact komen : sportclubs, hobbyverenigingen, scholen, gemeentebestuur, enz.

Wanneer Peter begon te vertellen over communicatie, had hij het vooral over het hebben van een internetstrategie. Net zoals we de sprong van analoge naar digitale fotografie hebben gemaakt, zullen we nu ook moeten omschakelen van klassieke naar digitale media. Klanten vinden ons niet meer terug in gratis huis-aan-huisbladen, maar eerder via onze website, Google, Facebook, You Tube, electronische nieuwsbrieven, enz. De website is daarbij het fundament waarop de rest gebouwd wordt. Desmyttere liet zien hoe hij de meest ingetikte zoekwoorden op Google bijhield en deze in de teksten van zijn website verwerkte. Krijgt de klant een nieuwsbrief in zijn mailbox, dan moet deze leiden naar de website. Idem dito vanuit onze Facebook-pagina.  Onze webstek moet ook zeer herkenbaar zijn. De klant moet op 2 seconden kunnen zien wat voor werk we maken en waarin we gespecialiseerd zijn.

Een aandachtig publiek nam ijverig nota.

De spreker ging daarna uitgebreid in over het hebben van een goede klantendatabase. Deze laat toe gerichte mailings te versturen. In plaats van dezelfde nieuwsbrief naar alle klanten te verzenden, kan je met een goede databank gericht communiceren naar jonge moeders, moeders van eerste communicanten, potentiële trouwers, enz. Als je vandaag een zwangerschapsshoot maakt, dan weet je dat binnen 6 jaar er een potentiële communieshoot in zit. Het is beter dat nu in te brengen in je database, dan later adressen aan te kopen.

Allemaal goed en wel, opperden sommigen, maar ik heb daar gewoon geen tijd voor. Je moet inderdaad tijd investeren om met je klant in contact te blijven via website, blog, Facebook en dergelijke. Anderzijds kost het wel geen geld. Wie adverteert in een gratis huis-aan-huisblad, betaalt zich blauw en wat krijgt men er voor in de plaats ? Is het dan niet beter dat geld te besteden aan iemand die af en toe een tekstje schrijft voor je website of je blog (in het geval je het zelf niet wil of kan doen) ?

Yves Van Poucke overtuigt Nikki Huts (buiten beeld) van het gebruik van Facebook in de communicatiemix.

Aan de toog op de eerste verdieping was 99% van het publiek enthousiast over de uiteenzetting van Peter Desmyttere. Men is zich er van bewust dat men mee moet evolueren, niet alleen met digitale fotografie, maar ook met digitale media. Die bewustwording op zich is al zeer positief. Nu nog omzetten in de praktijk !

Nog een laatste glas en dan naar huis.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: