Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

september 9, 2010

Wat een goede foto gemeen heeft met een goede fles wijn.

Filed under: Reportage — Tags: — Francis Tilborghs @ 8:09 pm

Copyright Francis Tilborghs

Gisteren bezocht ik met Gerda een wijnwinkel in Beaune. Flessen van gerenommeerde châteaux stonden er in slagorde naast elkaar opgesteld : Meursault, Pommard, Clos Vougeot, …. Mijn oog viel op een fles die maar liefst 25 euro kostte en ik vroeg me af wie er nu zoveel geld gaf aan een fles ‘druivensap’. Vanuit Beaune reden we daarna langs de ‘Route des grands vins’ naar het dorpje Pommard. We lieten ons verleiden tot een bezoek aan de wijnkelders van het Château de Pommard met degustatie nadien. Onze gids vertelde dat de druiventrossen meer dan elders gesnoeid werden. De opbrengst was dus lager, maar de druiven die overbleven waren groter en rijker aan suikers en mineralen. De oogst werd 2 jaar lang bewaard op eigen vaten terwijl de meeste andere domeinen hun wijn slechts 1 jaar lieten rijpen. Op die manier had de aroma van de eik meer tijd om zich te vermengen met de wijn. De wijnvaten tenslotte, die 700 euro per stuk kosten, werden na 2 jaar verkocht aan andere wijnbouwers die ze nog 5 tot 6 jaar gebruikten. Met minder aroma als gevolg uiteraard. Tijdens de degustatie op het einde van het bezoek, proefde ik niet zomaar wat wijn, maar savoureerde ik een boeket van aroma’s. Het resultaat van 300 jaar ervaring, 2 jaar handenarbeid en stielkennis. Waar ik in Beaune een fles van 25 euro nog duur vond, kocht ik nu een fles van 50 euro. Wat had mij van gedacht doen veranderen ? Was het de beleving van het bezoek aan de wijnkelders ? Het verhaal van de gids ? Of was mijn waardering voor het product gestegen? Waarschijnlijk de som van alledrie, maar vooral toch het laatste. Ik  had het product leren appreciëren.

Copyright Francis Tilborghs

Hetzelfde geldt voor fotografie. Sommige mensen geven met gemak 2,50€ uit voor een koffie op een terras, maar vinden 3 euro voor een foto 10 x 15cm verschrikkelijk veel geld. Ik denk dat dit komt omdat de klant het eindproduct van de fotograaf niet altijd weet te appreciëren. Gewoon uit onwetendheid. Zoals de wijnboer weinig of veel kan snoeien in zijn druiventrossen, zo moet de fotograaf de lat ook hoog leggen bij het selecteren van zijn beelden. Liever 20 goede foto’s dan 40 middelmatige. Net zoals de eigenaar van een château zijn product 1 of 2 jaar kan laten rijpen, zo kan de fotograaf zijn beeld 10 minuten of een uur nabewerken op de computer. En waar de wijnbouwer er voor kan kiezen om zijn eiken vaten 2 jaar of 6 jaar te gebruiken, zo kan de fotograaf er voor kiezen met middelmatig of met zeer goed, lees zeer duur, materiaal te werken. Tel daarbij dan nog de jaren ervaring en de vele workshops om bij te blijven, en je weet waarom een 10 x 15cm duurder moet zijn dan een tas koffie. Dat de klant zich dit niet altijd realiseert, is de fout van onszelf, de fotografen. Het is onze taak om aan de klant duidelijk te maken dat onze beelden het resultaat zijn van vele uren werk, vele jaren ervaring en bovenal veel passie en liefde voor de stiel. Of zoals ik las in het château van Pommard : ‘Cultiver la passion pour atteindre l’excellence’.

Copyright Francis Tilborghs

ft

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

