Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

augustus 10, 2010

Huwelijksfoto’s op CD

Filed under: Marketing — Tags: — Francis Tilborghs @ 10:17 am

De kwestie BHV hangt reeds jaren als een molensteen rond de nek van onze politiekers. Beroepsfotografen hebben zo hun eigen ‘molensteen’, namelijk het al of niet digitaal leveren van huwelijksfoto’s. Enerzijds zijn er vakmensen die al 20 of 30 jaar professionele huwelijksalbums afleveren en terecht trots zijn op hun eindproduct. Ze zijn een kei in hun vak en kunnen dit door het afleveren van een fotoboek ook laten zien aan de klant. Door het leveren van digitale beelden verliezen ze niet alleen inkomsten, maar ook alle kwaliteitscontrole op hun werk. Anderzijds is er een groep van voornamelijk jonge fotografen, die ambitieus als ze zijn de zaken anders willen aanpakken. We leven in het digitaal tijdperk van de 21ste eeuw zeggen ze en dus moet je niet in de analoge vorige eeuw blijven hangen. Tussen die twee kampen beweegt de klant, hij die onze boterham betaalt.

Wie heeft er nu gelijk ? Als je dit aan een marketeer zou vragen, dan luidt het antwoord : De klant heeft altijd gelijk. Het gaat er niet om wat WIJ als fotografen belangrijk en nodig vinden, maar wel wat de KLANT wil. Zonder klanten hebben we geen inkomen. Klassieke trouwkoppels, zeker als ze op latere leeftijd trouwen, zullen geneigd zijn om voor een album te kiezen. Maar jongere paren die al kinderen hebben rondlopen en hun huis aan het verbouwen zijn, hebben behoefte aan een goedkoper alternatief. Zo ook paren die voor de tweede keer trouwen en al een trouwalbum op zolder hebben liggen. Je kan als fotograaf zeggen dat de financiële situatie van de klient ons probleem niet is, maar als we echter jaar na jaar minder trouwreportages boeken,  dan is het ons probleem wel degelijk.

Onlangs vroeg een klant me welk reisbureau ik zou kiezen : reisbureau A dat alleen all inclusive reizen aanbiedt, of reisbureau B waar ik kan kiezen tussen kamer met ontbijt, half pension, vol pension of all inclusive ? De hedendaagse klant pikt het niet meer dat wij een keuze voor hem maken. Onlangs lanceerde Audi de nieuwe A1 met een jonge doelgroep voor ogen. Nooit eerder kon je een wagen op zo verregaande manier personaliseren als nu. Dat was 100 jaar geleden bij de lancering van de eerste Ford T wel anders. Jongeren beslissen zelf wat ze willen en accepteren niet meer dat wij in hun plaats denken. Zij bepalen zelf of ze de krant lezen op papier of op internet. Het gaat om nieuws en niet om de drager van dat nieuws. Naar analogie hiermee willen zij zelf bepalen of ze hun foto op papier afgedrukt willen of op een digitale drager. Helaas hebben de kranten de strategische fout gemaakt van het internetnieuws gratis aan te bieden waardoor velen geen papieren krant meer kopen. Het gratis aanbieden van een CD met beelden lijkt mij inderdaad geen goede keuze. Iets wat je gratis krijgt wordt ook niet als waardevol aanzien. Het komt er mijn inziens op aan een businessmodel te vinden waarmee wij tegemoet kunnen komen aan de wensen van de klant, maar waarbij wij toch een eerlijke prijs krijgen voor ons werk. Wat die eerlijke prijs dan moet zijn, is een andere discussie.

Wat dan met het kwaliteitsaspect ?  Wie beelden op CD levert, verliest elke kwaliteitscontrole op zijn beeldmateriaal. Is dit echter ook niet zo bij geprinte foto’s ? Onlangs hoorde ik een leerling vertellen dat hij de folie waarin de schoolfoto’s verpakt zaten, had opengescheurd waardoor de verplichting tot aankoop ontstond. Alle foto’s werden thuis ingescand en alleen de allergoedkoopste foto werd gekocht. Waar is hier de kwaliteitscontrole ?

Met deze tekst viseer ik niemand. Laat dat duidelijk zijn. Ik probeer alleen een probleem bespreekbaar te maken waar vele fotografen in een grote boog omheen wandelen. Sommigen bieden de klant een gratis CD aan, ‘onder de toonbank’ bij wijze van spreken. ‘Want als ik het niet doe, dan doet mijn collega het wel’. Op die manier ondergraven we de hele sector en verliezen we allemaal.

Francis Tilborghs

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: