Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

maart 29, 2010

Over Fair Trade fotografen en cowboys.

Filed under: Collega-fotografen — Tags: — Francis Tilborghs @ 8:41 am

Ik heb niet de gewoonte om op dit blog mijn persoonlijke bekommernissen te uiten. Maar deze keer wil ik het toch wel even hebben over mijn voorbije slapeloze nacht. Gisteren kwam ik op een website van een collega wiens naam ik hier liever niet vernoem. De man in kwestie is lid van de beroepsvereniging en biedt huwelijksreportages aan voor de ronde som van 850 euro. Daarvoor maakt hij een verlovingsreportage + een huwelijksreportage. De klant krijgt alle beelden in hoge resolutie op CD met een slideshow op DVD daar bovenop. Meer nog, ook een webalbum en een fotoboek van 25 x 25cm met 24 pagina’s gaan richting klant. En dat allemaal voor 850 euro. Alleen de huwelijksreis betaalt deze fotograaf (voorlopig) nog niet. Of de man dit doet als bijberoeper of hoofdberoeper doet voor mij zelfs niet ter zake. De kern van de zaak is dat zo iemand uitpakt met zijn lidmaatschap op zijn website terwijl hij terzelfdertijd eigenlijk een doodgraver van onze sector is.  En nu spreek ik niet voor mezelf. Maar wel voor de vele jonge starters binnen onze vereniging die vol enthousiasme hun boterham willen verdienen met hun foto’s. En die daar correcte prijzen voor vragen. Fair Trade Fotografen als het ware. Dan kan het toch niet dat zo’n cowboy die jonge dromen aan diggelen slaat door broodroof te plegen op zijn collega’s ? Misschien moet ik geloven in het goede in de mens en er van uit gaan dat hier onwetendheid in het spel is. Misschien dat we dit soort fotografen op de goede weg krijgen binnen onze peterschapsprojecten. Van één ding ben ik zeker : een gekwalificeerd Belgisch fotografenlabel, uitgereikt door de beroepsvereniging, na een soort van audit van prijslijst en fotografisch werk, is geen overbodige luxe.

Francis Tilborghs

7 reacties »

  1. Dag Francis,

    ik herken het probleem als een ziekte en zeker een ziekte van deze tijd ! Om verder te gaan op het zelfde elan, er wordt ook communie werk aangeboden met alles er op en er aan voor 45 of 50 euro en dan stel ik dezelfde vraag als jij !
    Ik vermoed dat wij gewoon de verkeerde rekenmachine hebben aangeschaft of dat de personen in kwestie totaal geen zelfrespect hebben en nog minder respect voor het vak en de sector. Of het probleem opgelost wordt door ze te verwijzen naar alle mogelijke clubs is nog maar de vraag, want dan gaan ze leuk verder en misschien dan nog in het zwart …..
    Mijn conclusie, het gaat gewoon om RESPECT – WAARDE ! Respect tegenover jezelf als vakman ( en den ene wil al ‘ns naar Afrika voor een boeiende reportage en de andere is content als het een keer confituur in plaats van choco is op zijn boterham ), respect tegenover collega’s en respect tegenover het vak en je kan maar hopen dat vroeg of laat ( maar liever vroeger natuurlijk) het licht gaat schijnen !!!!!

    Mvg
    Carl

    Reactie door carllapeirre — maart 29, 2010 @ 9:35 am

  2. Francis en andere collega’s,
    Ik sluit me volledig aan bij je post op je blog.
    En het erge is dat deze man zeker en vast niet de enige is, integendeel. Misschien moet er een soort van screening komen eer je lid kan worden van de beroepsvereniging. Dit dan wel op objectieve en eerlijke manier zodat startende fotografen een volledig faire kans krijgen en op één of andere manier door die screening een soort van begeleiding krijgen. Want fotografie is geen evidente sector, maar de prijssetting ervan nog minder. En bij velen lijkt me onwetendheid het grootste probleem.
    Onlangs kreeg ik een bijberoeper over de vloer die in een gesprek kloeg over fotografen die 5 euro voor een 13×18 vroegen en hoe schandalig hij dat vond dat ze zoveel durvden vragen schrok ik me een bult. Toen ik de man uitlegde dat wij 8,50 vragen en begon te vertellen over kostenstruktuur, ‘er met 2 van moeten leven’ de rendabiliteit van je bedrijf, … schrok hij wel een beetje.

    De mogelijkheid van een bijberoep is zeer belangrijk, vooral als opstapje (zo ben ik ooit ook gestart). Maar momenteel zijn er zoveel mensen die dit vak als bijberoep hebben gestart dat ik de indruk heb dat ze elkaar doodconcurreren door onder elkaars prijs te werken. Wat doodzonde is want na enkele jaren moeten ze’t opgeven omdat ze na enkele jaren nog geen euro verdiend hebben. Dat je in een bijberoep-structuur minder zou moeten vragen is zeer idioot; je kostenstructuur (vooral vaste kosten) is misschien eenvoudiger, maar je aantal opdrachten en inkomsten zijn ook minder.
    vb: Een camera afschrijven op 3 jaar = 1000,- per jaar. Verdeeld over 20 opdrachten of over 200 opdrachten … moet ik meer uitleggen?
    Ik hoop alleszins dat we op een gegeven moment die prijzenoorlog kunnen afremmen. Hoe logisch is het dat men 35 jaar geleden 35.000 frank betaalde (ongeveer 850 euro van nu dus) voor een huwelijksreportage en nu nog steeds hetzelfde bedrag. Terwijl we allemaal minder huwelijken doen, het digitale tijdperk fotografen niet goedkoper gemaakt heeft qua investeringen EN qua tijdsbesteding.
    Dergelijke prijzen doen mensen die een eerlijke prijs vragen schandalig duur lijken voor de klant, en dat is geen leuk gevoel.
    Eén ding is zeker, door prijssettingen als deze man gaan er veel mensen hun zaak moeten sluiten en wordt ons vakmanschap belachelijk gemaakt.
    Ik kan nog een tijdje doorgaan, maar zal jullie dat besparen🙂.
    Groetjes,
    Kwinten

    Reactie door Kwinten — maart 29, 2010 @ 10:40 am

  3. Hey hey, deze man is idd niet de enige. Ik heb onlangs een huwelijk ‘verloren’ omdat ik iets gelijkaardigs heb meegemaakt. Ook die persoon meldt op zijn website erkend lid van de Belgische Vereniging van Beroepsfotografen te zijn. Voor 500 euro komen ze met 2 personen (jawel, met 2 personen) een volledige dag fotograferen en geven ze een week na datum een DVD met de foto’s aan hoogste resolutie. (zonder boek welliswaar). Ikzelf ben bijberoeper, ik wil met trots mijn bijberoep uitoefenen. De reactie van het koppel naar mij toe: Jij bent duurder dan een ‘professionele’ fotograaf, jij wil gemakkelijk geld verdienen zeker? En ze vertrouwde me niet meer… Ik was er even niet goed van :S. Maar ik blijf trots😀

    Reactie door Kristel Nijskens — maart 29, 2010 @ 1:57 pm

  4. Kristel,
    ik ken die twee… huwelijken fotograferen lijkt voor hen een hobby, met als voordeel dat ze ook nog eens aan tafel mogen aanschuiven.
    Ze creëren het beeld dat 500 Euro voor 2 fotografen én alle beelden op DVD een normale prijs is!
    Straks moeten ze bij de vereniging ook nog de prijslijst nakijken voor ze iemand aanvaarden…

    Reactie door fijnefotografie — maart 29, 2010 @ 2:02 pm

  5. Dag Francis,

    Ik vind het inderdaad enorm lage prijs voor wat die fotograaf meegeeft. Ik denk dat ik weet over wie je het hebt, maar die zou volgend jaar zijn prijs naar boven doen.
    Hij is begonnen aan zo een lage prijs om veel ervaring op te kunnen doen, en dan wil hij zijn prijs duurder maken.
    Maar volgens mij gaat dit nooit makkelijk zijn.
    Vooral na de prijsuitzetting avond zijn mijn ogen open gegaan aan wat voor kosten je je allemaal kan verwachten.
    Blijkbaar hoeft hij hiervan niet te leven.
    En als iedereen zo gaat doen, dan zullen er steeds enorm goedkope fotografen zijn, die de andere de das om doen.
    Dit zou inderdaad zonde zijn.

    Reactie door Lenne Van Bavel — maart 29, 2010 @ 8:02 pm

  6. Feit is dat bij fotoclubs mensen zijn die 250 Euro vragen voor het maken van een reportage EN het samenstellen van een amateurfotoboek (exclusief fotoboek). Feit is er altijd een markt te vinden is voor “low budget ” reportages.
    Het kan NOG erger: in Limburg is een koppel dat zich laat betalen voor het maken van een videoreportage EN de foto’s die de vrouw maakt GRATIS aan het koppel aanbied. Trouwens de foto’s waren gemaakt over de schouder van de fotograaf (IKKE), met als gevolg dat er GEEN nabestellingen zijn.

    Reactie door Eric — maart 30, 2010 @ 5:12 pm

  7. Het zal een kwestie van tijd worden vooraleer de beunhazerij en oneerlijke concurrentie de wereld uit zijn, we zullen alleen eer het zover is nog moeten afzien vrees ik.
    Zelf ben ik erg begaan met het syndicale belang van ons beroep dat meer respect en “schoonmaak” verdient.
    Wie gaat de “semi-prof” verbieden deze tarieven te hanteren?
    Wie gaat de domme beslissing rond de vernieuwde vestigingswet destijds van Vincent Van Quickenborne tegenspreken?
    Is het een probleem dat bij ons moet aangepakt worden, of eerder op Europees niveau?
    In ieder geval is er hier een grote denkoefening weggelegd in onze vereniging nu zelfs onze inkomsten voor de opname van pasfoto voor onze neus weggekaapt worden.
    Men mag zich niet verstoppen achter de wetgeving, men moet er tegen reageren!

    Een verontruste collega

    Reactie door Jan — november 5, 2011 @ 5:48 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

