Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

maart 2, 2010

Wat fotografen gemeen hebben met chef-koks.

Filed under: Marketing — Tags: — Francis Tilborghs @ 9:14 am

Deze morgen hoorde ik op Radio 1 chef-kok Peter Goossens praten over zijn programma ‘Mijn restaurant’. Hij vertelde dat er bij de kandidaten veel goede koks zaten, maar dat er weinig iets kenden van kostprijsberekening. ‘Een kok moet ook een goede manager zijn’ wist hij te zeggen. ‘Dat geldt ook voor fotografen’ dacht ik onmiddellijk bij mezelf. Samen met Karla Polus coach ik een groep startende fotografen dit jaar. Tijdens onze eerste bijeenkomst bleek algauw hoe sterk iedereen geïnteresseerd was in het bepalen van prijzen. Het idee fixe dat bijberoepers ter kwader trouw zijn en de markt kapot maken met te lage prijzen wordt hiermee teniet gedaan. Bijberoepers zijn echt wel begaan met hun kostprijzen, maar ze rekenen ze niet altijd door uit onwetendheid. Vandaar dat we kostprijscalculatie en prijsstrategieën hoog op de agenda hebben geplaatst met deze peterschapsgroep. Ik denk dat dit bij de taken hoort van een beroepsvereniging. Want net zoals koks moeten fotografen ook goede managers zijn.

ft

1 reactie »

  1. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden….

    Reactie door carllapeirre — maart 2, 2010 @ 5:06 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

