Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

december 21, 2009

Consumenten kijken naar meer dan de prijs alleen

Filed under: Marketing — Tags: , , , — Francis Tilborghs @ 12:21 pm

Het reclamebureau BBDO heeft het consumentengedrag in tijden van recessie onderzocht.  Dat mensen hun uitgaven strakker in de hand houden is te voorspellen, maar dat prijs niet doorslaggevend is, mag misschien iets meer verwonderen. Het volledige persbericht bereikt je wellicht via de beroepsvereniging, maar ik geef je hieronder mee waar je volgens de onderzoekers als ondernemer op moet letten om de crisis goed door te komen :

1. Focus je op je werkelijke onderscheidende meerwaarde. Betrek het element ‘prijs’ in je communicatie, maar doe dat steeds in combinatie met andere factoren zoals kwaliteit en emotie.

2. In tijden van crisis is het ‘nestgevoel’ voor consumenten belangrijk. Het geeft hen zekerheid, comfort en hoop. Focus je productaanbod dus op familie, huiselijkheid, verbondenheid en vrienden. Speel in op de emotionele waarde van je foto’s.

3. Focus je op duidelijkheid en blijf consequent met jezelf. Dat helpt de consument in zijn aankoopproces. Eenvoud en duidelijkheid wegen door in het aankoopproces in economisch onzekere tijden.

BBDO is het bureau van communicatiestrateeg Fons van Dyck, auteur van de bestseller ‘De kracht van wit’.

ft

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: