Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

november 20, 2009

Een avondje ‘Dolen’ met Michiel Hendryckx

Filed under: evenement, Fotografen — Tags: , — Francis Tilborghs @ 7:19 pm

Naar aanleiding van zijn nieuwste boek ‘Dolen. Onderweg in Europa’ presenteerde Michiel Hendryckx zijn werk voor de beroepsvereniging in het Antwerpse fotomuseum. 

Het is moeilijk de man in een paar lijnen voor te stellen. Als docent aan de Gentse academie vormde hij kwaliteitsfotografen  zoals Filip Claus, Lieve Blanquaert, Johan Jacobs en  Patrick De Spiegelaere. Nadien begon hij als fotoredacteur bij De Standaard en ontdekte hij Stephan Vanfleteren. Zullen we hem dan maar de stamvader van de Vlaamse reportagefotografie in de tweede helft van de 20ste eeuw noemen ? Het Belgische publiek kent hem van TV-programma’s als ‘De Bende van Wim’ en het Bourgondisch Complot.

In de eerste plaats wil de fotograaf uit Gent vooral vertellen met beelden. Dat belet hem niet om twee uur ononderbroken in spreektaal anekdotes op te rakelen uit zijn rijk gevulde beroepsleven. Hij  is een groot bewonderaar  van Cartier Bresson wiens fototaal fenomenaal was.  Hendryckx beschrijft het ‘moment décisive’ als die bepaalde fractie van een seconde die het volledige verhaal vertelt.

Copyright Francis Tilborghs

13 September 2006. Het is 19u14 als er bij Michiel Hendryckx een sms’je binnenloopt. Verzender is Patrick De Spiegelaere zaliger die hem vraagt ‘Heb jij dit avondlicht besteld ?’. Deze kleine anekdote vertelt hoe topprofessionals bezeten zijn van licht. Of zoals Hendryckx het donderdagavond verwoordde : ‘Iedere fotograaf zou fan moeten zijn van Monet vanwege zijn liefde voor het licht’. Of nog : ‘Licht is de eerste inspiratiebron.’

Copyright Francis Tilborghs

In tegenstelling tot Capa die vond dat je nooit dicht genoeg bij je onderwerp kon staan, vindt Hendryckx dat je soms afstand moet nemen van je onderwerp. Op die manier behoud je het overzicht en zie je soms dingen die je anders ontgaan. Afstand kan ook een vorm van eerbetoon zijn zoals  op zijn foto van de OCMW-begrafenis te zien is.

Copyright Francis Tilborghs

‘Een goed beeld heeft een context nodig’.  Het portret van de vader van een verongelukt kind wordt dramatisch door de manier waarop een voorbijrijdende auto de man deels ‘weggomt’ uit beeld. Net zoals zijn kind is weggegomd uit het leven. Als fotograaf dien je orde te scheppen in de chaos van de wereld waarin we leven. Door het juiste standpunt en de juiste compositie creër je rust in  het beeld en bij de kijker.

Michiel Hendryckx - Copyright Francis Tilborghs

Michiel Hendryckx houdt van fotografie met weinig middelen.  Een soort glamourportret van Els De Schepper blijkt in realiteit bij bestaand licht in een parkeergarage in Antwerpen gemaakt te zijn.  Goeie foto’s zijn trouwens als wijn zegt hij. Ze worden beter met de tijd. Hun documentaire en emotionele waarde stijgt immers met het ouder worden. Een soort ‘statieportret’ van een ouder echtpaar in hun druivenserre in Hoeilaart bewijst zijn groot gelijk. Binnen enkele tientallen jaren bestaan deze serres niet meer.

Michiel Hendryckx - Copyright Francis Tilborghs

Over digitale fotografie en Photoshop heeft de man een uitgesproken mening. Beiden zijn een grote vooruitgang voor de persfotograaf. Door RAW-beelden te bewerken met lagen in Photoshop creeër je een dynamisch bereik dat geen enkele analoge film overbrugt. Michiel geeft toe dat door het  ‘photoshoppen’ de fotografie deels haar integriteit verloren heeft. Maar je mag dat niet overdrijven. In het analoge tijdperk kon je als fotograaf ook ‘liegen’ door bepaalde zaken uit beeld te laten of met contrast de zaak te dramatiseren.

Michiel Hendryckx - Copyright Francis Tilborghs

Na zijn 2 uur durende betoog ging de groep op de eerste verdieping de fototentoonstelling bekijken. Michiel was nog niet uitgepraat en gaf uitgebreid antwoord op elke vraag die hem gesteld werd. Het fotoproject ‘Dolen – Onderweg in Europa’ is een soort herbronning waarin Hendryckx terugkeert naar zijn beginjaren als fotograaf. Zijn beelden zijn dan ook gemaakt in zwartwit met een 50mm lens.

Michiel Hendryckx- - copyright Francis Tilborghs

Michiel Hendryckx- - copyright Francis Tilborghs

Tot slot werd de geboren verteller uit Gent verrast door een grote verjaardagstaart die hem werd aangeboden door de nationale beroepsvereniging.  De man was immers jarig en dat wilden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Michiel Hendryckx- - copyright Francis Tilborghs

Meer beelden zien ? Klik dan hier.

Tekst en foto’s Francis Tilborghs

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: