Blog voor leden van de beroepsvereniging van fotografen

november 18, 2009

Winkelcommunicatie

Filed under: Marketing — Tags: , — Francis Tilborghs @ 12:34 pm

Sommige consumenten gaan winkelen om zich een dagje te ontspannen. De zogenaamde funshopper. Wie ’s avonds nog snel een grootwarenhuis binnenloopt om wat aankopen te doen, valt eerder onder de categorie runshopper. Naargelang de situatie waarin we ons bevinden behoren we tot beide categorieën. Iemand noemde dat onlangs kameleonconsumenten.

Volgens mij behoort een klant die onze fotostudio bezoekt tot de funshoppers. Hij of zij heeft immers vrijwillig op voorhand tijd vrijgemaakt om even in de belangstelling te staan. En om die belangstelling later te etaleren in een mooie kader die een centrale plaats in de woonkamer krijgt.  Misschien is de fotosessie voorafgegaan door een bezoekje bij de kapper of de nagelstudio. Wellness dus.

Uit onderzoek is gebleken dat deze funshoppers meer aankopen als ze zich goed voelen in de leefwereld van de winkel. Hierbij spelen kleuren, geuren en muziek een belangrijke rol. Veritas kleedde haar winkelpunten anders aan en stelde de beleving centraal. Om de drie weken worden de vitrines veranderd. Met als gevolg dat de verkoop gestegen is alsook de klantentrouw. Misschien dat wij als fotografen hieruit kunnen leren. Zien wij onze fotozaak louter als ‘aankooppunt ‘of ook een beetje als ‘wellnesscenter‘ ? Een vraag die het waard is om over na te denken.

FT

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: